Fota i RAW

Jag har in i det längsta vägrat fota i raw eftersom jag starkt ogillar format som man inte kan se i alla program.
Men nu måste jag kanske "växa upp" och börja med detta format som jag inte förstår mig på.
Ingen har lyckats förklara för mig vad det är som är BÄTTRE me raw än me .jpeg.
Exakt vad mer kan man göra med en gigantisk bild?
Mena redigera bilder kan man göra även med .jpeg kanske det blir bättre med raw, ja vad vet jag..
I förra veckan fotade jag med det för han jag fotade kan bildredigering så han fixade sen - själv har jag än inte provat för jag har inget program där man kan se bilderna.
 
Idag ska jag fota en modell och jag sitter än och funderar om jag ska fota de i raw, det betyder att jag måste införskaffa ett program där jag faktiskt kan se bilderna oxå. =D
 
Men en annan anledning är såklart också för att jag nu går i tankarna att köpa en mycke bättre kamera. Så då vore det väl dumt att fota i ett format som kanske är sämre när man kan få än bättre bilder.
Ppå tal om ny kamera så har Expert gått i konkurs så dom ska ha utförsäljning, det är hur bra som helst för då kanske jag får en kamera mycket billigare!
Problemet är bara att dom ska börja rean på fredag eller lördag och då jobbar jag såklart......
 
Men nu, packa bilen och iväg mot stranden för fotografering!!!
 
 


Kommentarer
Kaj

Detta program är gratis och installera programet OCH addon så kan du se RAW filen precis som jpg fil
http://www.irfanview.com/

2012-09-19 @ 11:16:29


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

katestockholm

Photo, Makeup and Me...

RSS 2.0