Airport "security"?

Okej, nu ska jag prata lite om flygsäkerhet.
Vissa har ju till yrket att hålla luftfarten så säker som möjligt för att förhindra att olyckor och terrorattacker av olika slag ska inträffa.
Det jobbar säkerhetskontrollanter på flygplatsen som är där för att se till så att alla regler följs och att alla passagerare ska känna sig säkra. Är det något skumt så tillkallas högre enheter och åtgärder vidtas.

 

När jag åkte till Thailand gick jag genom den svenska säkerhetskontrollen. Först ska man visa sin biljett som ger en tillträde till airside, den så kallade bordingen. Personalen har en uniform och en liten bricka som visar att de är säkerhetskontrollanter och de har en liten snygg idbricka. De är ett pålägg, avlägg, röntgen och en på golvet, Man måste ta upp datorer och andra större elektroniska saker, ta av sig klocka, stora armband, bälte och plocka upp allt ur fickor och man ska lägga vätskan bredvid. Allt de gjorde jag, och såklart pep jag för de blev ett stickprov. Sån tur ha ja allti då ja flyger privat...

 

När jag kom till Thanland Bangkok inrikes så skulle jag gå genom deras säkerhetskontroll. Där skulle man oxå först visa sin biljett för att bevisa sig berättigad att vara där. De va två kvinnor som stod och kollade biljetten. Det första som slog mig va att som hade kjol, såg mer ut som incheckningspersonal. De hade ingen direkt bricka som visade att de va säkerhetkontrollanter, däremot hade de gigantiska id-kort hängandes om halsen.
Jag hade redan kastat bort min vattenflaska och gick självsäkert fram till bandet.
Vad jag kan minnas såg jag inget pålägg. De va små korgar och jag började me att plocka upp datorn och vätskan, tog av alla smycken, klockan, bältet och sköt in sakerna i röntgen.
Gick genom bågen och pep inte. Där stor det en på golvet och hade en metalldetektor i handen. Avlägget och röntgen va mest intresserade av mina armband som låg i lådan konstigt nog men dom såg väl skumma ut på röntgen.
Jag tog mina lådor och gick till ett bord där man kunde packa hop sig Jag kollade då hur golvet jobbade. När någon pep (väldigt många) så fick de gå åt sidan och där användes detektorn. Inget togs av och de kollade inte för hand.
De va oxå då jag reagerade på att de bara var jag som stod vid ett sånt bord ensam och klädde på mig, de andra som stod där var sådana som fick sina väskor genomsökta. Personalen där använde engångshandskar..
Så tydligen gjorde jag "något fel" genom att plocka upp och av så mycke..

 

Inrikes flyg från Phuket till Bangkok..
Till att börja med så röntgas ALLA Väskor på väg in i flygplatsen, man går oxå genom en metalldetektor och såklart piper alla för man ha ju inte tage av sig nå. Där använder personalen metalldetektor för att svepa över en. När väskan kommer ut får den en tag som visar att den genomgått säkerhetscheck.
När man sen kommer till själva säkerhetskontrollen så var det såklart en boarding för att kolla att man va behörig. Ett pålägg, röntgen, avlägg och golv. När jag kom dit hade jag kastat min flaska, frågade om jag skulle ta upp datorn "Its ok, its ok!" sa hon bara. Jag ville ha en låda för att ta av mig klocka, smycken, jackan etc pålägget fortsatte säga "Its ok, your are ok!!"  och hänvisade mig att gå genom bågen. Jag visste ju att ja då skulle pipa för hade inte tagit av mig nånting. Å visst pep jag, sträckte ut armarna och de kom en med metalldetektor och svepte en snabbis på överkroppen. Inget på armarna, fast ja hade både klocka och pipvänliga armband. Sen va ja ok att gå genom. Fick ta mina väskor och ingen ville kolla vare sig dator eller vätskorna. .

 

Dom flesta piper ju eftersom ingen behöver ta av sig bälten, smycken etcetcetc. Dom bli snabbkollade me detektorn. Men ingen behöver gå om eller ta av sig nå.
De va nog den snabbaste säkerhetskontroll jag varit med om i hela mitt liv...
Kan dock säga så mycke som att antingen är röntgenkillen en jävel på sitt jobb eller så kan han inte ha sett nånting. Dator, 2 kameror, mobil, en jävla massa kablar, laddare, batterier, självutlösare, skor, tidningar, vätska och annat organiskt hade ja nedknycklat i en å samma väska..

 

Så...
Måste säga att den svenska säkerhetskontrollen känns mycke säkrare än de jag varit med om i Thailand såhär långt. Men samtidigt ser personalen här mer strikta ut än de i Sverige. Kan väl kanske bero på vissa omständigheter så som att ja känner de i Sverige. Gör man inte de så kanske kontrollanterna i sverige ser farliga och strikta ut oxå.
Att kvinnor här får ha kjol känns lite märkligt, de få man inte i Sverige. Men dom använder bara metalldetektorer här så de är klart att dom behöver inte böja sig och söka människor manuellt på samma sätt här. Deras gigantiskt stora accessbricka känns otymplig och jag skulle nog tycka att den var i vägen där den hänger.
Hmm... Så, även om jag personligen tycker att säkerhetskontrollen på inrikesflyg i Thailand inte är de bästa så sitter jag ändå i just detta nu på ett plan på väg upp till Bangkok.
Är man inte lite dum egentligen?

 

 



Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

katestockholm

Photo, Makeup and Me...

RSS 2.0