IRLAND!!!

Vy från när vi gick på Mount Leinster

Min första resa till Irland är avklarad, och vilken resa sen!!!!
Har sett allt från gröna vyer, småstäder, byar, storstäder och hav..

Har på bilder sett att Irland är grönt och ser helt underbart ut, kan säga att jag fick det bekräftat direkt!
Är en såndär som älskar ruiner, gamla byggnader och arkitektur och Irland är FULLT av allt sånt!
Här i Sverige måste du åka en halv dag för att komma från den ena fornlämningen till den andra och nånstans i min lilla hjärna hade jag trott att det var likadant på Irland - Gissa om jag hade fel!
Det står ruiner, borgar, kyrkor, slott och gu vet allt överallt!
 

Mitt inne i Kilkenny

Mitt inne i stan kan de helt plötsligt dyka upp en ruin! När man är ute och kör på landsbygden kan de utan förvarning stå en gamma där på en äng!

Nånstans mellan Kilkenny och Cashel

Nä, de va helt underbart, kan säga som så att min kamera gick varm!
Därför är det väldigt svårt veta vilka bilder jag ska välja ut för att visa, jag vill visa alla, helst av allt vill jag att ni skulle vart med.
Irland är väldigt kallt och blåsigt men alla sa att jag hade väldigt tur med vädret "Det regnar alltid på Irland" jag hade sol hela veckan jag var där, men man kan se på molnen att det var väldigt skiftande och hot om regn.
Fast det gör att bilderna blir väldigt intressanta. =)



En liten ruin sett från Rock Of Cashel som är en stor och underbart slottsruin

Visst gnällde jag om att det var kallt och blåste mest hela tiden men kan lova att de är helt klart värt frysa en hel del när man får sånnahär underbara bilder och en sån upplevelse som jag ändå fick. Nästa gång kommer jag dock ta me mig varma kläder.. ;)


Slottet i Kilkenny

Kilkenny är för övrigt en väldigt mysig liten stad som verkar ha fastnat i tiden nånstans. Trånga gator och grönder med små butiker och inte en tillstymmelse av H&M, McDonalds och annat trist som finns här i Sverige.


Kyrka i Kilkenny

Tornet som står där bredvid får man klättra upp i om man vill, och såklart ville jag de!
Tjejen som är rädd när hon står på en stol.... Kan lova att mina ben va en aning geleaktiga när jag kom upp, hur jag fick mig ner minns jag knappt. Utsikten över Kilkenny var storslagen därifrån så det var absolut värt!
Märkligt va man utsätter sig för obehagligheter bara för att få bilder...

                                       
                                        Katedral, måste jag säga nå mer? =D

Är inte lika intresserad av insidan på katedraler som dess utsida, även om insidan är fin oxå. Denhär hade dock inte så mycke utsmyckningar som vissa andra och saknade nog helt Gargoyles, kan iaf inte minnas att jag såg några..

                                      
                                       Kyrkan i Bagenalstown
 
Irland är väldigt religiöst och det märks för det finns kyrkor överallt och det är utsmyckningar och religösa symboler lite överallt. Men irländare är inte fanatiska på något sätt. Nu pratade jag förvisso inte religion med någon för dom är väldigt uppdelade i protestanter och katoliker - och jag vet inte skillnaden. =P


Reklam för Irland är gröna ängar, får och pubar.. Det är ingen underdrift, de är en pub i stort sett varenda hörn i alla byar och gröna ängar med får på, ja de finns det gott om. Det första jag såg när jag kollade ut genom flygplansfönstret vid landning var just gröna ängar med får på. ;)
 

Frigående hästan på Mount Leinster

Kan lova att jag blev aningens förvånad när vi gick på Mount Leinster och där var hästar och får helt frigående. Dom såg lite väderbitna ut men tydligen är de så det funkar, dom strosar omkring där och lever sitt lilla liv. Kan nån tänka sig att de skulle va så i Sverige?




En av fyrarna ute vid Howth

Howth är en liten mysig by som ligger på en udde en liten bit utanför Dublin. Det kostade inte många euro att åka dit med tåg och jag är mycket glad att vi tog oss tid att göra de! Visst det blåste men de va vackert som tusan där!

Har som sagt MASSOR av bilder och kan inte visa er ens en liten bråkdel men lite ha ni iaf fått sett. Och vem vet, kanske lägger ut nån till bild framöver. =)

Eftersom det var min första resa till Irland hann jag ju såklart inte se hela landet så det finns mycke kvar att utforska! Nästa gång är det planer på att åka till den västra sidan av landet, Kan bli mycke spännande!
Vilken tur att man ha vänner som bor i ett sån underbart land!!!!
 
 
 


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

katestockholm

Photo, Makeup and Me...

RSS 2.0