En Bild Om Dagen 2014! Så hur går det??

1 Jan - Självporträtt

Kan erkänna att de här projektet va inte lika lätt som jag först inbillat mig!!!
Man tänker "En sån bild ska jag ta" men när man då börjar tänka efter så vill man utmana sig lite till och ta något som kanske är lite svårare, en annan vinkel eller med ljus på ett annat sätt!!
Många som är med i #EnBildOmDagen2014 använder sig enbart av mobilkamera och tar en enkel bild på långt avstånd, men jag tror inte att dom gör de här för att utvecklas utan bara som en grej för att va me. Vilket är helt okej såklart, men jag känner oftast att jag vill utmana mig själv! Ta en bild jag inte tagit förut kanske!!

De ta lite tid, att tänka, arrangera, hitta rekvisita, sätta ljus, fota.. Så ska nog inte va så kaxig. Kommer inte klara 365 bilder. Inte eftersom jag verkligen ska försöka ta bilden DEN dagen just DET ordet är. Många andra tar flera bilder samma dag eller ta gamla bilder, jag ser ingen utmaning i de..

Ska bli lite bättre på blogga om varje bild och hur jag tänker varje dag!!


2 jan - Frukost

Frukost tyckte jag va välda svårt! Äter inte frukost och att därför införskaffa mat så att jag kunde arrangera denna bild kändes konstigt. Men sen då jag såg resultatet kände jag mig ändå nöjd!!


3 jan - Sött

Automatisk tänkte jag "socker" när jag såg ordet -sött-. Men ville inte ta bild på socker så försökte vända min hjärna ut och in för att komma på något annat! Men till slut gav jag upp, de fick bli socker. Tur att man hade kvar lite kakor sen jul!!

4 jan - Skor

Hur fotar man skor snyggt! Fick bevis på att MÅNGA kunde fota skor snyggt men jag är absolut inte en av dessa människor! Å de här projektet är ju bra på så vis, man ser va man inte kan och kanske därför borde öva sig på!! Man kan se andras bilder och lära sig något av de! Dock försöker jag att inte kolla på de andras bilder förrän jag själv har tagit min. Så jag inte lockas att "kopiera" deras på något sätt.

5 jan - Brevlåda

Vilken utmaning!! Fick hjärnsläpp.. Har ett brevinkast så de är ingen brevlåda, posten ha postlådor så de är ingen brevlåda. Att fota någon annans brevlåda känns inkräktande på privat område.. Men efter mycke grubbel så gick jag ut och hittade en brevlåda som satt lite avsides som jag kände mig bekväm att fota.
6 jan - Himmel

Hade varit grått och mulet hela dagen. Besvikelsen växte i kroppen men så från ingenstans började himlen spricka upp och ja hann me att ta denna bild, lilla flygplanet kom så fint med också. på 10min gick det från helgrått till klarblått!!

                        
                         7 jan - Droppar

Älskar att fota droppar!!! Men då mest på löv.. Men den här gången ville jag komma på något annat bara för just utmaningens skull! Droppar från vattenkranen eller droppar i glas är väldigt vanligt så därför försökte jag komma på något annat. Hjärnan värkte medans ena efter andra idéen kom och försvann. Knaprade på mina vindruvor och hade nästan slut då ja kom på denna idé...

8 jan - Ord på A

Här kan vi snacka om bråk med mig själv!! Temat är -ORD PÅ A-
Så frågan jag ställde mig själv var "Är det ett faktiskt ORD på A, eller ett objekt som börjar på A?"
Ja det ställde till oreda på hjärnkontoret och nästan blockade mig helt!
Det slutade iaf med att jag fotade ett objekt som innehåller något på A.


9 jan - Färg

Det mest naturliga tänket blev målarfärg och smink. Just den här dagen hade jag sett många andra bilder på temat och sett att flera andra hade precis samma tanke och tagit sådana bilder. Därför fick jag än en gång gnugga min hjärna "Vaaad kan man fota som inte ser ut som alla andras bilder?" 
Det fick helt enkelt bli glitterlim i highkey. Bruka ju mest fota mörka bilder men nu får jag försöka mig på saker utanför min trygghetszoon!! Och enligt mig blev det väldigt lyckat!
                        
                         10 jan - Ljus

Här är ju ett spännande tema!! Hur mycke ljus finns de inte runtomkring oss!!
Men hur jag än försökte tänka smart så blev de till slut ändå bokstavligen - Ljus....
Inte för att de va enkelt att få till, men känner ändå att jag inte va så påhittig som man velat. Gjorde det kanske lite för enkelt för mig?


11 jan - Klockan 10

Eftersom jag jobbade fick det helt enkelt bli en nödlösning med mobilkameran. Och det var de här jag menade innan, kommer nog inte klara av att ta 365 bilder då jag inte allti kan ha me kameran..
 

12 jan - Vardag

Ja vad ska man säga. Fastän det var söndag så jobbade jag, de är min vardag även på helger. Och dehär planet är nästan mitt andra hem. Så det fick bli en till mobil nödlösning denna dag. Även om de här är precis min vardag, inget glammigt me den.
                        
                          13 jan - Vitt

Det har kommit snö nu, men kände direkt att SÅ enkelt ska jag verkligen inte göra det för mig!! Så idag är faktiskt första gången jag fotat flera olika saker innan jag blev nöjd. Än en gång testade jag lite highkey och är absolut nöjd med resultatet!

Märker att man absolut tänker mer nu, varje dag är en utmaning för att komma på något nytt till det ord man fått, helst något som nån annan inte ha tänkt på! Och samtidigt något som man är nöjd med! (Ja mobilbilderna kan vi diskutera en annan gång) Hade dehär varit ett vanligt år hade jag inte tagit bild på varken ljus, skumpaflaskan, färgen eller något annat. Hade nog inte tagit mig tid eller ork att tänka fram något sådant!
Så är extremt tacksam för att Tobias kom på den ordlistan han gjort för hela året och att han delat med sig av den så det blivit så stort som det blivit!!!
Så låt året fortsätta lika bra som det har startat så kommer min hjärna va väl utvecklad om än inte fullärd när året är slut!! =D
 
 
 


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

katestockholm

Photo, Makeup and Me...

RSS 2.0