Hejdå Phuket - Hej Hua Hin!

Hade beställt väckning till klockan sju så att jag inte skulle missa min taxi till flyget. Men samtidigt hade jag ju ställt min egen väkare bara för att va säker.
Den ringde klockan sju, den ringde även 5 över sju, då insåg jag att de bara va att stiga upp och stresspacka de sista.
Duscha, klä sig, borsta tänderna, packa ner, kolla så inget va glömt, tömma kylskåpet på kvarvarande frukt.
Rusa ner 7.40, där sitter taxikillen och väntar på mig. Men hotellet hade fortfarande inte väckt mig.
Kom till flygplatsen, ställde mig i kö där de står "checkin all flights", trött som bara den. När jag har stått där länge å de är en kvar innan mig så ser jag att de står "Checkin all flights Thai airways"

 

Men va faaaan!
Ska inte hem, ska ju till Hua HIn och åker med Bangkok AIrways inte thaiair!
Hon i disken kunde sitt jobb så hon hänvisade mig till rätt disknummer, de va nästan ingen kö där tack å lov.

 

Bestämde mig för att äta lite för de komme va en lång resa innan Hua Hin. Va finns på en flygplats lixom, så de fick bli burger king.. Blä! Och vad säger min mage åt sån mat??
Juuust de - ONT..
Mådde så illa, ville kräkas, satt som en räka hoprullad på en stol och fundera om ja skulle kräkas i väskan eller hitta en toalett, jag valde de senare.
Men kräktes inte, däremot sa magen upp sig. Så hör ja dom ropa ut mitt flyg, va faan sitter på dass! Skynda sig å när ja kommer dit ser jag att dom ropat ut att de va försenat.. Men suck då!

 

Kom så småningom på flyget och då satte såklart migränflimmer igång igen. Försökte sova en smula.
Bangkok!!!
När jag och Carin skulle till Hua HIn så hittade vi ett taxibolag som skulle ha 2500bath för att köra till Hua Hin från BKK, tänkte hitta de igen för orka dra sig in till stan och ta tåget.... Okej att tåget skulle va sådär 2200kr billigare men nu skulle ja va bekväm.

 

Hitta ett taxbolag å dom skulle ha 5100bath (?????) för en person! Aldrig i livet.
Bestämde att de fick väl bli tåg ändå.
Gick ner mot tågen å då se ja nå som jag inte ens tänkt på - bussar!
Frågade va buss till Hua skulle gå på - 305bath!
Men taget!
Okej att resan tar 3½ timma me buss iställe för 2 me taxi, men priset.
Orkar lixom inte springa runt å leta, huvudvärk, vätskebrist, tunga väskor..
Buss kanske inte är de mest bekväma tänkte jag, en bil e ju allti bättre me utrymme å sådär.
Killen säger åt mig att va tillbaka senast om 20min.
Va ja tillbaka om 20min?

Neeeeeeejdå!
Kate hade ju vare på toa och letat en affär att köpa vatten så när ja kom tillbaka så skriker han "Madame, come come!" och viftar å börja gapa i walkietalkie.
Så säger han att ja ska skynda mig ut för min buss är på väg.
Åh.. Börjar springa. Komme fram och killen vi bussen säger "Calm down!!" Haha,
Va verkligen en stressad passagerare, jag brukar ju säga till sånna att lugna ner sig oxå.. ;)
Hoppar på bussen och får en chock..
När man ha åkt lokalbuss i thailand vet man att de är träbänkar eller metallstolar och du kan få dela den me både de ena å tredje så jag var beredd på en lång och jobbig resa. Nästan jobbigare än då vi åkte tåg sist...

 

Typisk buss i Thailand, öppna fönster, metallstolar, full i folk.


Men alltså kom igen.. Dehär är inte en buss!
Dehär är fan ett rullande hotell!
Stora mjuka fåtöljer så man kan liggar, inglasningar och högt till tak. Den är lika stor som en vanlig buss men de ryms bara 24 pers på den...

 


Skulle nästan ha rymts 2 av mig i en sån


Glad att jag inte kämpade mig in till stan och tog ett skumpande tåg?
Ja, än så länge känner jag mig som en kung!
Å vatten, de hade jag inte behövt springa å köpa för de få man på bussen. ;)
Tilläggas ska nu att ja visst hade bokat 1a-klass buss. Ojdå, så tokigt de kan bli, å där hade ja trott att ja skulle åka me hönsburar. =D

 

Sov rätt bra hopkurad i dendär gigantiska fåtöljen. Satt näst längst bak å ingen satt på andra sidan gången å ingen bakom mig, så ni kan ju förstå att ja blev skiträdd när de helt plötsligt satt en kille bakom mig! Han hade bytt plats medan ja somnade, förstod ganska snabbt varför då de kom en gubbe å skulle på dass, han stank svett! Å denhär stackas killen hade sutte vi han förut. VARFGÖR reser folk utan att tvätta sig? Ok att vi är i Thailand men de finns vatten å de finns deo..
Resan gick hur snabbt och smärtfritt som helst, ett mycke bra val me buss alltså. Dom släppte av oss på bussstationen i Hua Hin.. Eeeeh, vart fan e den?

 

Såg en karta men ingen busstation på den. Såg "Bus to Bangkok" sa till killen som suttit bakom mig att de borde ju va där vi var. Med facit i hand va de absolut inte där vi var.
Men vet ni vad, jag är som en kackerlacka, klarar mig alltid, hittade rätt snabbt till mitt hotell för jag tog utkik på sjukhuset och orienterade mig utifrån de.

 


Mitt hem de kommande 8 dagarna
 

När jag kom till hotellet visade det sig att jag fått ett rum utan balkong. Blev rätt så sne å gick ner igen och sa att dehär duger inte! Dom fick ringa chefen, som är svensk så ja prata me han. Va så trött å grinig så hälften av de han sa gick nog inte ens in.
Bestämde i vartfall att jag skulle va här en natt så ska vi fixa imon.
Gick upp och tog en snabbdusch och så ut på byn för att hitta mat. Papayasallad, kyckling och några vegetariska vårrullar. När ja fått mat i magen käntes de lite bättre.
För tänker jag rent krasst så är de nog bra att jag inte ha balkong, de betyder att jag kommer va mindre på hotellrummet och mer ute.
Sen sa dom att de ha fixat ett annat hotell åt mig med balkong men att jag ska få de imon. Men då ha de hotellet inte wifi, och jag värdesätter nog wifi högre än balkong då för me internet kan jag hålla kontakt med de där hemma.

 

 



Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

katestockholm

Photo, Makeup and Me...

RSS 2.0