One night in... Eller första dan i Bangkok.

 

Snabb resumé av gårdagen först.
Var sjuk, vågade inte lämna hotellet, låg på taket å solade så ja hade nära till toaletten. Va tvunget äta nå på kvällen, hann juss å pass hem innan ja kräktes. Jepp, kul dag att berätta om. Nä.. =D

I vilket fall som helst va ja VÄLDIGT nervös inför dagens resa till Bangkok, mena de är inte så kul att sitta på en buss 3½ timma om man e magsjuk..
Sov dåligt, vakna trött, blev skjutsad till busstationen och satt mig närmast toaletten på bussen- Just in case lixom..
Vet ni va som hände!?
Jag somna som en bebis!
Fyfasen va ja sov, hela vägen till Bangkok hoprullad som en liten räka i domdär jättesköna sätena.
Kom till Bangkok flygplats, tog tåget in till stan, tänkte att ja ska inte tjaffsa om taxi och priser så jag tog första bästa taxi.
Han upprepade bara "China Town, China Town" och gatan jag skulle bo på. Saken är den att den gatan jag bor på är MITT i jävla smeten så ja va väldigt rädd att han trodde jag skulle shoppa. Försökte få han att förstå att de va China Town hotel ja skulle till.. "Yes yes China Town!" svara han.. "Oh Holy.." tänkt jag..
Kom till China Town och de syns för de är en stor portal och så skiker han "China Town!"
Å så slog de mig följande - De är kinesisk nyårsafton idag.. Å ja ska bo i China Town!! ååååh.. Alla vägar va ju typ avstängda.. Men döm av min förvåning när snubben parkerade utanför hotellet! Å de kostade 72bath.. Han fick 100.

 

In på hotellet, upp me väskorna, ut på byn!!!!!
Knappt nån affär va öppen, inga stånd, ingen daymarket.. Besvikelse! Är dehär shoppingens mecka å allt e stängt?
Betyder de att alla affärer är stängda för att de är kinesiskt nyår???
Å eftersom inget va öppet nånstans så fattade ja inte ens att ja faktiskt va på daymarket förrän ja av en slump snubblade över den väskaffär som jag å Carin handlade väskor på förrra året! De är ju wholesale överallt så man få ju inte bara köpa en sak utan man måste ju köpa fler. Skor är rätt trist att handla här för man måste köpa 6 par. Va ska man me 6 likadana par till?
Iaf väskorna, köp minst 6 st.. Lyckades förhandla mig till att bara behöva köpa 3, men köpte 4. Har en liknande sånhär hemma, dock lite större. Men här fick jag 4st till HALVA priset av va den ja köpte i sverige kosta..

 

                           
                            Mina fina!!

FYFAAN VA JA ÄLSKA BANGKOK!

Hittade oxå affären där vi köpte smycken förra året. Då ångrade jag att jag inte köpte nyckelringar med biljardbollar, så de köptes nu! Och en hel del berlocker, vet inte ens hur många runt 30st.. Galet..

På eftermiddan gick jag ut igen och då hade de verkligen börja hända saker här ute.
Gatan ja bo på är medelpunkten för hela firandet så allt händer direkt utanför hotelldörren! Shoppingstånd, matstånd, folk som är finklädda.. Gick å kollade lite å tänkte att jag måste försöka hitta dedär stället me solglasögon.
Hamnade i nån jädra mörk gränd där de satt folk längs kanterna å då vart ja lite rädd.. Liten ensam Kate och skumma folk i en gränd.. Hörde att de va nån som gick efter mig så enda ja tänkte va "slå hårt".. Kom ut ur gränden å då kommer en kille å går breve mig
"Hello..."

Hej på dig me, tänkte jag och va på min vakt. Han fråga var jag var från och vart jag skulle.
Jag blir VÄLDIGT misstänksam när folk gör såhär...
Men han såg snäll ut så sa att ja bara va ute å gick.
Han började prata om att de skulle va "Dragonshow" klockan 19 på scenen nere på gatan. Å faktum är att jag ha tänkt på dom drakarna idag just för att de är nyår. Så han frågade om jag ville följa med och se de.
Varför inte? Så vi gick omkring och han visade tempel

 

                                       

 

Förklarade va saker betydde, hur saker funkar här i Bangkok, berättade historia. När jag skulle köpa en kinesisk bebidrake - JA FÖRRESTEN, de är LILLA drakens år i år!

                                      
                                      Bebidrake!!

 

Iaf när ja skulle köpa en sån så pratade han Thai me folket och frågade va de betydde de som stod på - de va kinesiska - och översatt till mig. Han förklarade hur jag skulle ha den hemma för att den skulle ge lycka. Han visste var man fick gratis dricka. Vi gick och såg stora draken innan showen och sa att de ger lycka om man går under draken, så de gjorde vi.


Draken


Trängdes med en miljard andra människor medan vi såg dragonshowen.

 


Kyckling..


Han följde mig till ett typiskt Thaimatstånd och DÅ fick ja ju veta va alla grytor och grejs är. Så jag vågade faktiskt köpa och äta!

Nä fan alltså att gå i dendär gränden va nog de bästa ja gjort idag för de va då ja träffa han. Gått på ställen och sett saker som jag inte skulle ha gjort annars. Å han förklarade hela dragonshowen för mig så jag nu förstår lite av poängen med de. Inte bara att de är en söt drake typ. =D


Jävla kass bild va. De står iaf en kille på en smal stång, 12 andra står på en annan pinne å håller draken


Dumt bara att ja inte hade riktiga kameran me mig, hade ju bara mobilen därav kvalitén på bilderna.=P
Han ville så gärna visa mig mer saker och följa mig runt, men ja e trött. Visst hade de vare kul men allvarligt ja ha just vare sjuk å sprunge runt hela dan.


Lite mysigt är de ju
 
 


Han förstod de, skulle jobba imon men slutar 17 å fråga om han ska visa mig runt efter de. Så vi bytte mail, han ha ingen telefon.. Knasigt folk.
Så vi få se om ja få nån guidad tur imon eftermiddag.

 


Från mitt hotellfönster ner på gatan

Kvavt som en bakugn ha de vare hela dan. Nu bli de duscha sen soooova. =)
Mer shopping imon!
Magiskt att man nästan gjort av me mer pengar på 8h i Bangkok än 9 dar i Hua Hin. ;)

 

 



Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

katestockholm

Photo, Makeup and Me...

RSS 2.0