Mat - Gemenskap - Ensam?

Ja!! Hittade papayasalladsvagnen!!
 

Vad är värre än en hovrande slända??
Två hovrande sländor såklart..
Men nu va de tack å lov bafra en läskig slända på stranden idag.

Sländor har ett beteende som är lätt att kartlägga, de lever inte speciellt länge och de hinner inte se mycke av världen eftersom deras beteende är att flyga omkring å sen tillbaka till ett och samma ställe och sätta sig på samma gren/sten/stam etc. Så vill man fota sländor kan de va bra att veta en sån sak.
I vilket fall som helst så va de en slända som hovrade i närheten av där ja satt på stranden idag.
Min enda tanke va "snälla slända de finns 1000 andra människor på denhär stranden bit inte mig!!"
Folk påstår att sländor inte bits, men säg de till den slända som bet mig en gång då, för han verka inte ha fattat att dom inte ska bitas..
Till slut förvann han, kanske hans tid på jorden va slut eller hitta han ett bättre ställe att hovra på. =)

 

 

Att asiater är små och smala de är väl känt.
Att man ska äta en varierad kost och små portioner är oxå känt.
Att stark mat ökar förbränningen vet vi alla..
Så varför skriver jag dehär?

Jo, igår då jag var på restaurangen så var det en asiatisk familj som åt där.
Å måste säga att vi Svenskar, eller europeer över lag e ganska tråkiga då vi äter. Asiater gör maten till en gemenskap.
Jag e jävligt svensk för ja gillar inte att äta då andra ser mig och vill att de ska gå fort så ja slipper sitta med mat nån längre tid. De är lite som att ja skäms för att äta.

Denhär familjen beställde in all mat på en hel sida i menyn. Sen satt alla och åt ur alla fat.
Vi kan kanske jämföra det med vårat svenska julbord, men där tar vi det vi ska ha till vår tallrik och äter ur den.
Dehär människorna tar mat som räcker till en tugga, tar den till sin tallrik, lassar på lite ris och äter. Dom använder inte specielle bestick i de gemensamma faten utan tar me de bestick som de äter med.
Hygieniskt? Nja kanske inte, men å andra sidan så såg dom inte speciellt sjuka ut heller så dom e nog vana me de.
Sen går faten runt och dom sträcker sig över varandra och äter ur andras tallrikar.
De blev jag varse om då jag träffade min Thailänska vän då vi var i Krabi oxå. Dom började äte ur min tallrik och ja fattade ingenting förrän dom förklarade att "man gör så".

Så tänk såhär, jag beställde min kyckling i vitlök, och de var vad jag fick.
Denhär familjen beställde rent krasst en rätt till var och en, men de fick äta ur sju, åtta, nio rätter - Snacka om varierad kost!!

Så vad fick jag för sen lunch idag?



Papayasallad och grillad kyckling

 



Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

katestockholm

Photo, Makeup and Me...

RSS 2.0