Proffsfotografer

Jag har kollat en hel del på olika fotografers sidor och hur dom presenterar sig. Själv kallar jag mig glad Hobbyfotograf och vet mig vara bra på den inriktning av foto som jag håller på med. Nu finns det säkert folk som inte håller med mig utan tycker att jag gör skitfula bilder och det är såklart helt och hållet tillåtet att tycka, det är ett fritt land. Men jag är bra.
Så när jag nu sitter och kollar på andra fotografers sidor och ser att dom kallar sig proffsfotografer med många års erfarenhet och deras bilder är så mycke sämre än mina, då undrar jag lite hur man definerar "proffs". Är man ett proffs bara för att man ha fotat i 25år? Är man ett proffs bara för att man har en hemsida? För att man har ett registrerat fotoföretag? VAD är de som gör att man är proffs?
Många gånger har jag märkt att det är män i 40-50års åldern som gärna fotar naket som kallar sig proffs och så har dom bilder där det ligger nån stackars lättlurad flicka på en soffa med ett skrynkligt tyg som bakgrund och illa satt ljus..
Jag säger absolut inget om att ta amatörbilder för sitt egna höga nöjes skull, men då ska man inte kalla sig proffsfotograf. Hade dom kallat sig Hobby/Amatör/Nybörjare då hade jag absolut köpt de för alla ha vi en startfas där vi gör alla möjliga klassiska fel. Jag har fotat i 5år och gör fortfarande fel ibland, men så kalla ja mig heller inte proffs.
 Modell: Najib, 2009

Vissa tycker att skuggor är amatörmässigt men i vissa fall ha man ju faktiskt försökt att få dit en skugga medvetet är de då amatörmässigt eller är de proffsigt?
Jag ska inte klaga på hur andra benämner sig när jag själv sitter å säger att jag är duktig på de ja gör. Men kan tycka att vissa ibland ha aningen för bra självförtroende i sitt arbete. Å andra sidan så är de väl dom som tror på sig själv som faktiskt kommer nån vart här i världen. Kanske ja ska skaffa mig en F-skattsedel å börja kalla mig proffs jag me så bli allt bara superduper. =)
Skillnaden på mig och vissa av dessa självutnämnda proffs är dock att jag vet var jag står och är inte mer än människa. Huvet uppe bland molnen ha ja aldrig haft å lär nog aldrig ha.



Kommentarer
kg

Proffs är man när man lever på att fota. Det måste man inte ta världens bästa bilder för att göra. Räcker att vara duktig på marknadsföring många gånger. Såg en världsberömd, svensk, fotografs senaste projekt på TV idag. Han ska sälja sina semesterbilder, från Thailand, i vanliga fotoalbum. Signerade. Dyrt. De såg ut som grannens, billiga, semesterbilder. Förutom signaturen.

2011-04-13 @ 18:51:14


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

katestockholm

Photo, Makeup and Me...

RSS 2.0